Barnens nyfikenhet bestämmer projekt

När Dalhems förskola hade naturvetenskap som tema fångade pedagogerna på avdelningen Fjärilen Röd barnens intresse för gråsuggor. Det ledde till att några av småkrypen fick flytta hem till förskolan.

– Vi sprayar dem för att de ska få luft, säger Aurela och sprayar försiktigt vatten ner i en glasskål.

Det är i den här skålen på avdelningen Fjärilen Röd som några gråsuggor, sedan september 2016, numera bor. I skålen finns det jord, löv, bark och annat som gråsuggor tycker om. Det har barnen tagit reda på genom att studera och tillsammans med pedagogerna ta reda på fakta. Sedan hämtade barnen några gråsuggor i skogen som fick följa med dem hem. Barnen har bland annat lärt sig att gråsuggorna behöver ha det fuktigt för att kunna andas. Därför turas barnen om att spraya vatten i skålen regelbundet.

– De vill ha det mörkt och trångt också, säger Max och därför står skålen i barnens sagorum där det är mindre ljust och mysigt.

Blev intresserade i skogen

Det var när förskolan under hösten 2016 skulle ha naturvetenskap som tema som pedagogerna på Fjärilen Röd upptäckte barnens intresse för gråsuggor.

– Vi brukar gå bort till skogen där barnen alltid letar och hittar en massa spännande saker. Bland annat hittade de några gråsuggor som väckte deras intresse. Varje gång vi gick till skogen skulle de leta efter gråsuggor och blev mer och mer nyfikna på djuren. Barnen lärde sig var de skulle hitta gråsuggor, vilket ledde till ett lustfyllt lärande, säger förskollärare Lena Nerberg.

Eftersom de just då hade naturvetenskap som tema och barnen visade ett så stort intresse för småkrypen kändes det naturligt för pedagogerna att nyttja det och skapa ett projekt kring det.

– Vi frågade barnen om vi skulle ta med några hem till förskolan och det ville de såklart. Vi utmanade barnen vidare genom att tillsammans med dem leta fakta om hur de vill bo, säger Lena.

Genomsyrat hela verksamheten

Därefter fick barnen titta på en film om gråsuggor och ta reda på fakta om dem och vad de behöver för att klara sig. Sedan skaffade de en glasskål och hämtade material från skogen så att gråsuggorna skulle trivas.

Gråsuggorna har sedan dess genomsyrat hela avdelningens verksamhet. Alla frågor och svar om djuren som barnen tagit reda på samlas i en nyfikenhetsbok. Barnen har kunnat lägga till många nya ord i sin ordbank, de har fått jobba med matematik genom gråsuggorna, målat många teckningar av dem, avbildat dem med play-doh-lera, berättat sagor om dem och till och med byggt kojor och lekt gråsuggor. Läroplanens alla delar vävs in på ett naturligt sätt.

– När det är barnen som äger temat, utvecklas det och hålls levande. Vi pedagoger finns med som medforskare. Det leder till delaktighet, inflytande och ansvarstagande, säger Lena.

– Det här är vårt arbets- och förhållningssätt. Framtida projekt och teman kommer även i fortsättningen att drivas av barnen utifrån deras nyfikenhet och intresse.